VERBIS je nejnovější verze knihovního systému firmy KP-SYS.
Integrovaný - všechny moduly jsou navzájem provázané, od akvizice až po výpůjčku.
Komplexní - pokrývá kompletně veškeré procesy v knihovně.
Modulární - vyberte si jen ty moduly, které opravdu potřebujete, pokud nějaké chybí – umíme je doplnit.
Vlastnosti systému
- Robustní databázový základ – Oracle, Firebird
- Variabilita nasazení – servery Windows i Linux
- Třívrstvá architektura zajišťuje bezpečnost a spolehlivost systému
- Možnost provozu jako služba SaaS
Ve všech verzích programu zpracování všech typů dokumentů, exporty a importy dat, spolupráce se soubornými katalogy, lokalizace systému, definovatelné klávesové zkratky a vzhled programu, naplánované úlohy jako např. automatické odesílání předupomínek, zálohování, aktualizace programu. Tiskový modul s robustním návrhářem tiskových sestav, Z39.50 klient, kompletní správa výměnných fondů, regionální systémy. Plná integrace RFID. Integrace platební brány a karetních terminálů, připraven na EET
Podporované protokoly a standardy:
- MARC21, UNIMARC, MARCXML, ISO2709, ISO960 – vše v UNICODE
- Z39.50 (i update), OAI-PMH, NCIP, RFID,SIP2
- RDA, AACR2 – včetně automatické kontroly interpunkce a pravidel RDA
- LUCENE – fulltextové vyhledávání
Přehled modulů a jejich vlastností
Katalogizace:
- Implementace plného MARC21. Data jsou uložena přímo v polích MARC21. Podpora ISO2709, XML, ISBD a AACR2
- V systému jsou standardně zabudovány funkce na kontrolu interpunkce v MARC21
- Zpracování všech druhů dokumentů (Standardně jsou připraveny následující typy dokumentů: Monografie, Staré tisky, Periodika, Normy, Cestovní zprávy, Ochranné dokumenty, Mapy, Hudebniny, Zvukové dokumenty, Audiovizuální dokumenty, Elektronické dokumenty, Výzkumné zprávy, Vysokoškolské práce, Články, Kapitoly v knize, Přednášky ad.)
- MARC editor (volitelné zamčení otevřeného záznamu, kontrola uživatelských úrovní k záznamu)
- Automatická kontrola na duplicitu, kontroly správnosti vyplnění polí (např. ISBN,ISSN)
- Editace přímo do polí a podpolí MARC21 s možností definovat pořadí podpolí, indikátory, možnost využití slovníků frází, validačních slovníků autorit, a předdefinovaných číselníků. Jednoduché vložení polí 007,008 (polí pevné délky). Automatické vkládání předdefinovaných hodnot do definovaných polí v různých typech dokumentů
- Rejstříkové vyhledávání
- Všechny definované autority jsou automaticky vyhledatelné v rejstřících včetně využití booleovských operátorů
- Do libovolných polí možnost vložení odkazů různých typů (externí objekty)
- Automatizované odesílání záznamů do souborného katalogu
- Exporty do souborného katalogu CASLIN ve formátu MARC21 s možností evidence, který záznam byl odeslán s automatickou kontrolou a zobrazením chyb a zjištěných nedostatků záznamů - automatická kontrola proti SKC
- Export a import MARC21 / UNIMARC - ISO2709 / XML / TXT - WIN1250 / UTF8
- Exporty dle předem připravených šablon (soupisy, bibliografie)
- Historie zpracování bibliografických záznamů a jednotlivých svazků
- Vkládání libovolných digitálních objektů do záznamu - budování digitální knihovny
Výpůjční systém:
- Variabilní nastavení kategorií
- Nastavitelnost parametrů - kategorie čtenářů, kategorie dokumentů, nastavení délky výpůjčky, prolongací, rezervací, poplatků dle oddělení půjčoven apod.)
- Kompletní parametrizace poplatků a pokut dle kategorií čtenářů a výpůjček
- Dle předdefinovaných parametrů možnost zasílat jak předupomínky tak upomínky definovaným způsobem (způsob zasílání může mít každý čtenář jiný – email, SMS, poštou)
- Samozřejmé funkce na aktivaci a deaktivaci čtenářů
- Evidence čtenářů a výpůjček, možnost nastavit on-line přebírání údajů o čtenáři z registrů instituce
- Rozlišení absenčních a presenčních výpůjček, včetně půjčení na kauci
- Knihovnou definované tiskové výstupy (upomínky, rezervace, potvrzení o výpůjčkách, potvrzení o vrácení, přihláška do knihovny, čtenářská legitimace)
- Kompletní přehledy a výkazy poplatků za dané období
- Logovací soubor - nastavitelné ukládání všech transakcí výpůjčního protokolu do textového souboru
- Kombinovaný vstup údajů přes klávesnici (číslo legitimace, příjmení) i čárový kód, popř. magnetickou kartu
- Existence jediné databáze uživatelů s vyznačením jejich příslušnosti k oddělení nebo pobočce knihovny a jejich kategorizace
- Přehledná vstupní maska se základními údaji o čtenáři: titul, jméno, příjmení, kategorie, rodné číslo, číslo OP, datum registrace, evidence veškerých plateb, trvalé i přechodné bydliště, poznámka, zaměstnavatel, zaměstnání, vzdělání - další společné položky dány kategorií a jejími parametry (např. doba registrace)
- Tisk čtenářské legitimace, přihlášky, adres apod. v uživatelem definovaných formátech
- Tisk a opis potvrzení o platbách, evidence poplatků, historie poplatků, potvrzení o vrácení přeplatku
- Přehled stavu finančního konta každého čtenáře, historie plateb
- Vyhledání čtenáře - preferovaně čárový kód, číslo průkazu, příjmení, jméno
- Kompletní statistiky návštěvníků a čtenářů včetně jejich příslušnosti k oddělení dle předpisu deníku veřejné knihovny MK
- Automatické sledování konta zákazníků
- Objednávky dokumentů z externích skladů
- Při půjčování možnost dohledání dokumentu v katalogu
- Kontrola způsobilosti k výpůjčce, kontrola parametrů čtenáře i dokumentů a automatické vygenerovaní data vrácení
- Možnost výpůjčky dosud nezpracovaného dokumentu
- Titulové výpůjčky (sledování počtu kusů)
- Kombinovaný vstup údajů přes klávesnici (přírůstkové číslo, signatura) i čárový kód
- Možnost přímého vracení dokumentů (signatura, přírůstkové číslo, čárový kód) bez vyhledání čtenáře
- Možnost vracení dokumentů (signatura, přírůstkové číslo, čárový kód) z evidence výpůjček daného uživatele
- Kontrola dostupnosti dokumentů, upomínek a rezervací
- Možnost vrácení a půjčení přes libovolný identifikátor exempláře (čárový kód, signatura, přírůstkové číslo, RFID)
- Hlášení o existenci příloh při vypůjčování i při vracení
- Automatická archivace údajů o vrácených dokumentech
- Tisk potvrzení o vypůjčení i vrácení dokumentu
- Možnost zpětné katalogizace současně s výpůjčkou dosud nezkatalogizovaného dokumentu (vložení názvu příp. autora a typu dokumentu)
- Při vrácení nekompletně zpracovaného dokumentu informace o nutnosti vrátit jej k dopracování (zpětná katalogizace)
- Upozornění o rezervaci dokumentu jiným uživatelem
- Možnost evidence dislokací (neomezené a dlouhodobé výpůjčky)
- Aktuální informace o uživateli a stavu výpůjček na přehledné obrazovce
- Automatické generování data vrácení dokumentu s možností individuálních změn parametrů výpůjčky dle úvahy knihovníka
- Možnost půjčování na předem nastavenou časovou lhůtu nebo předem nastavené datum vrácení
- Signalizace překročení výpůjční doby
- Kontrola způsobilosti zákazníka
- Kontrola registrace a automatické zobrazení stavu konta
- Zablokování služeb
- Evidence požadavků na rezervace a objednávek z programu nebo z WWW OPAC Portaro
- Rezervace dle volby knihovníka
- Při vrácení rezervovaného titulu informace o rezervaci
- Další rezervační funkce přímo ve vazbě na návštěvníka
- Současná informace o výpůjčkách a rezervacích dokumentů
- Individuální i dávkový tisk informace o rezervaci připravené k vypůjčení
- Automatické posouvání řady rezervací (fronty) v momentu výpůjčky
- Možnost zrušení rezervace
- Sledování stavu dokumentu - vždy ve vztahu k celému titulu
- Možnost objednávky volného dokumentu
- Možnost prolongace vybraného vypůjčeného dokumentu s ohledem na kategorii a rezervování
- Možnost skupinových prolongací (např. všech výpůjček daného návštěvníka)
- Možnost automatického prolongování při návštěvě v knihovně
- Možnost libovolného posunutí data vrácení s ohledem na kategorii a rezervování
- Možnost prolongace upomínaného dokumentu - s výstrahou
- Nastavitelná omezení prolongací
- Upomínky a pokuty
- Generování upomínek a poplatků při překročení výpůjční doby
- Automatické rozlišování pořadí upomínek dle parametrizace
- Rozlišení kategorií zákazníků, jejich příslušnosti k oddělení
- Uživatelem definované výstupy
- Individuální i dávkový tisk upomínek s evidencí data odeslání mailem i SMS
- Automatické generování pokut při pozdním vracení (nastavitelné i jako násobek intervalu bez uplatňování volných dní apod.)
- Oznámení o rezervaci
- Individuální i skupinový tisk rezervací a objednávek
- Zvláštní přehled odeslaných, neodeslaných rezervací a objednávek
- Možnost opakovaného tisku, odesílání emailem i SMS
- Automatická aktualizace při vypůjčení příp. rušení
- Oznámení o rezervaci automaticky e-mailem nebo SMS hned při vrácení dokumentu
Akvizice
- Automatické generování přírůstkových čísel, signatur a čárkových kódů
- Generátor s rozsáhlou možností nastavení různých řad přírůstků, signatur a čárkových kódů. Dle typů dokumentů, poboček apod.
- Databáze deziderat a dalších požadavků na nákup, evidence objednávek a urgencí, příjem dokumentů, evidence faktur a dokladů
- Evidence dodavatelů a odebíraných titulů s definovatelným pracovním listem
- Finanční statistika k dodavatelům
- Evidence libovolných dokladů (faktur, paragonů,darů)
- Evidence ostatních položek na faktuře (poštovné, balné atd.)
- Sledování předplatného pro jednotlivé tituly a dodavatele a skutečně dodaných čísel
- Volně definovatelné texty objednávek pomocí návrháře tiskových sestav
- Možnost urgovat nedodaná čísla či nedodané kusy při příjmu dokumentu nebo hromadně
- Urgence dle dodavatelů
- Volně definovatelné texty urgencí
- Pobočkový systém – příjem dokumentů dle rozdělovníku poboček a volně definovatelných analytických účtů s možností sledování rozpočtů a čerpání
- Pro každou položku faktury možnost definovat finanční rozdělení (která pobočka či oddělení se podílí na financování této položky ) např. pokud se částečně podílí na platbě centrální knihovna a např. katedra)
- Záznam v akvizici odpovídá MARC21. Je možná modifikace polí a podpolí podobně jako u všech ostatních typů dokumentů. Nastavení libovolné masky
- Už v akvizici implementovaný klient Z39.50 pro stahování záznamů
- Evidence periodik – správa seriálů
- K danému záznamu se váže tabulka ročníků (volume), kde je definovaný ročník, rok, periodicita, objednané kusy atd.
- Jednotlivá čísla či svázané seriály mohou být opatřeny čárovým kódem
- Automatické nabízení očekávaného čísla
- Možnost evidence dvojčísel, trojčísel, suplement, ročenek apod.
- Přidělení parametrů čísla: kategorie, způsob nabytí, cena, počet ks, lokace, čárový kód atd.
- V tabulce jednotlivých čísel se může provést libovolný výběr a přiřadit ho do konkrétního svázaného dokumentu
- Možnost vazeb jednotlivých čísel i celých volume
- Přehled svázaných dokumentů a jejich obsahu (čísel, volume)
- Sledování stavu (dostupnost, lokace) jednotlivých čísel
- Elektronické objednávání a urgence